Grachtenrace Amsterdam
(8oktober 2022)
Zaterdag 8 oktober: de Grachtenrace in Amsterdam. Prima weer om de ruim 25 kilometer door de grachten te roeien. We startten als nummer 49 bij het Olympisch Stadion. De sloep liep lekker. De flow zat er goed in. Bij het ingaan van de Singelgracht vanaf de Amstel werden we ingelopen door de drie sloepen die uiteindelijk in de overall uitslag 1, 2 en 3 zijn geworden. Bij molen de Gooijer van Brouwerij ’t IJ was het even wat manoeuvreren en net wat verder de Entrepothaven in. Daar zagen we de eerste van de sloepen die wij konden inhalen. Net voordat we bakboord uit gingen, haalden we deze sloep in. Vervolgens de Ertshaven in. Daar zagen we meer in te halen sloepen voor ons. Dat viel nog niet mee want we hadden vol de wind tegen. Toch trokken we enkele sloepen voorbij door net dat beetje extra kracht te geven op de riemen. Dan bakboord om het Muziekgebouw heen, langs Nemo waar we weer twee sloepen voorbij gingen. Daarna werd het even dringen geblazen bij de Kromhout-werf. Op de Plantage-Muidergracht konden we nog meer sloepen voorbij. Het was wel wat passen, meten, over-en-onder en schreeuwen naar andere sloepen om ruimte. Aangekomen bij de Amstel kort stuurboord en bakboord de Herengracht op. Na de noodbrug moesten we bakboord de Leliegracht op. Twee grote rondvaartsloepen versperden door de doorgang, maar onze stuurman wist daar slim tussendoor te manoeuvreren op 10:45 (www.youtube.com/watch?v=wfozke0Pg34). De hele Leliegracht alleen stuurboordzijde geroeid, maakten we als vanzelf de bocht naar bakboord Keizersgracht op. We liepen daar weer snel in op enkele sloepen, maar konden daar op deze gracht niet voorbij. Zodra we de Amstel weer opdraaiden, gingen we er weer drie voorbij. Op de smalle Singelgracht langs de woonboten is weer weinig mogelijkheid om in te halen. De Boerenwetering benutten we om flink in te lopen op meer sloepen. Zodra we bij het Zuideramstelkanaal aankwamen zagen we onze kans. We liepen nog wat sloepen voorbij, al ging dat niet zo soepel meer. We werden door de stuur opgezweept om de laatste kracht uit de tenen te halen. Het signaal ‘Jan van Schaffelaar, u bent NU gefinisht’ had ook niet veel langer moeten duren.
Foto’s van JPVroemen